تصویربرداری جدیدترین فیلم تبدیل شوندگان با دوربین یک میلیون دلاری IMAX 3D 4K

بودجه ۲۱۰ میلیون دلاری فیلم “تبدیل شوندگان: عصر انقراض” در دوران پخش آنلاین فیلم ها و رقم های پایین گیشه فروش برای کمپانی پارامونت ریسک بزرگی بود، به خصوص که این استودیو معمولا فیلم هایی با هزینه متوسط را تولید می کند. بنابراین پارامونت تصمیم گرفت دنبال یک جریان درآمد جدید در خارج از آمریکا باشد و ستاره این فیلم “مارک والبرگ” به همراه کارگردان ” مایکل بی” برای جذب مخاطب آسیایی مدتی را در ماه ژوئن در چین گذراندند. به گفته “راب مور” نایب رئیس کمپانی پارامونت: “بازار چین پس از آمریکا بزرگترین بازار فروش فیلم محسوب می شود. و با نزدیک شدن چین به آمریکا از حیث فروش گیشه، فاصله میان این کشور و رده سوم در حال افزایش است”. برخی از صحنه های فیلم در پکن و تعدادی نیز در هنگ کنگ فیلمبرداری شده است. به نظر “بی” چشم اندازهای شهر هنگ کنگ برای تصویربرداری نماها بسیار عالی است:

“می دانید، به نظرم ظاهر این شهر عالی است. ترکیبی از بناهای فوق العاده در کنار مجتمع های آپارتمانی. من وارد آپارتمانی شدم که ظاهری شبیه به یک محوطه مسقف داشت و دارای تعداد زیادی دستگاه تهویه هوا و غیره بود و همانجا تمام یک سکانس اکشن به ذهنم خطور کرد.”

این سکانس ها توسط نسخه پروتوتایپ دوربین IMAX 3D 4K ضبط شده اند که کوچک تر و سبک تر از دوربین های مشابه خود است و تصویری با تفکیک پذیری ۴K و به صورت استریو به دست می دهد (یعنی هر دو چشم چپ و چشم راست با تفکیک پذیری کامل ۴K ضبط شده اند).

“ما اولین فیلمی هستیم که از دوربین IMAX 3D استفاده می کنیم. این دوربین یک میلیون دلار قیمت دارد. دوربین خیلی خیلی فوق العاده ای است… من هنوز هم عاشق نگاتیو هستم و از آن استفاده می کنم. اما واقعیت این است که لابراتوارهای ظهور فیلم همگی در حال تعطیل شدن هستند، و اساسا فقط یک لابراتوار وجود دارد. دیگر از Fujifilm خبری نیست، Kodak ورشکست شده، متوجه منظورم می شوید؟ این کمپانی ها دیگر برای دوربین های فیلمبرداری خود خدماتی ارائه نمی کنند. متأسفانه دوران نگاتیو به سر آمده است.”

 “گرگ فاستر” معاون اول بخش تفریحات و سرگرمی IMAX می گوید: “کاری که مایکل بی توانسته با دوربین دیجیتال ۳D جدید ما انجام دهد، واقعا ما را شگفت زده کرده است. او با فیلم “تبدیل شوندگان: عصر انقراض” IMAX 3D را یک گام به جلو برده و صحنه های اکشنی را در سالن های سینما به نمایش گذاشته که تماشاگران تا پیش از این ندیده اند.”

تصویربرداری این فیلم پرفروش بر روی دوربین ۳D 4K یک میلیون دلاری “بی” را هیجان زده کرده است. او می گوید:

“اول اینکه تصویر ۳D فوق العاده است. متوجهید؟ هر چه هم که بگویید، باز به نظرم تصویربرداری فیلم روی دوربین های ارزان قیمت و بعد تبدیل آن به ۳D هیچ وقت به این خوبی نمی شود. فیلم هایی که در طول تابستان به صورت ۳D ضبط شده اند، بیشترشان تبدیل شده اند… با نرم افزار. تفاوت تصویر دو روش از زمین تا آسمان است. تازه تفکیک پذیری هم هست، که ورای همه چیز قرار می گیرد.”

البته تصویربرداری ۳D نیز محدودیت های خودش را دارد، مثلا تماشاگران از نگاه کردن به پرسپکتیو تحمیلی مداوم احساس ناراحتی می کنند و برخی دچار سردرد می شوند. “بی” مجبور بود با در نظر گرفتن راحتی تماشاگر، هر پلان را به دقت برنامه ریزی کند:

“۳D همواره زمانی بهتر جواب می دهد که مغز شما ۳ الی ۴ ثانیه زمان دارد. بهترین اثر ۳D را زمانی می گیرید که دست کم سه یا چهار ثانیه طول بکشد، آن وقت است که کم کم ۳D بودن آن حس می شود. اما پلان های سریع همیشه تخت هستند. عجیب آنجاست که ذهن شما فکر می کند که تصویر همچنان ۳D است، در حالی که اینطور نیست. پلان های سریع همیشه تخت هستند.”

با توجه به محدودیت های نسخه پروتوتایپ IMAX 3D، “بی” برای برطرف کردن نواقص کار از دوربین RED استفاده کرده است:

“در IMAX 3D نمی توان فوکوس کرد… پوشش دهی کامل نیست. لنزها نمی توانند به قدر کافی به سوژه نزدیک شوند. در واقع مثل چشم انسان می ماند. یعنی فقط می تواند از ۱۲ فوت دورتر تصویر بگیرد، وگرنه تصویر آن قابل استفاده نیست.”

استفاده از دوربین IMAX 3D توسط “بی” را در تصاویر پشت صحنه “تبدیل شوندگان: عصر انقراض” ببینید:

و این هم فیلم کوتاه تبلیغاتی IMAX 3D 4K:

منبع: videoandfilmmaker.com

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *