مسخ: نگاهی به پشت صحنه اثر تحسین شده دارن آرونوفسکی؛ قوی سیاه

فیلم «پی» (۱۹۹۸)، اثر بلند سینمایی بسیار متفکرانه دارن آرونوفسکی، آغازگر نگاه عمیق این فیلم ساز به تعادل میان نور و تاریکی، زیبایی و زشتی، و زندگی و رنج بود. در میان پروژه های او، اثری که این توازن را به حقیقت در خود گنجانده، «قوی سیاه» است، فیلمی که آشکارا و تعمداً میان سادگی و تکلف نوسان می خورد. برای شیرجه زدن به درون جهان پر از رنج و عذاب آرونوفسکی، نگاهی داشته باشید به «مسخ» ساخته «نیکو تاورنایز»؛ مستندی ژرف با تصاویر زیبایی از پشت صحنه قوی سیاه و نیز مصاحبه با کارگردان، مدیر فیلم برداری، فیلمنامه نویس و دیگر عوامل این اثر.

یکی از مضامینی که آرونوفسکی به خوبی در فیلم هایش، همچون «مرثیه ای برای یک رویا»، بدان می پردازد، همین مفهوم دگرگونی است؛ استحاله ای حیرت انگیز از تاریکی به نور و مجدداً از نور به تاریکی. و قوی سیاه همان اثری است که کارگردان را قادر ساخته با گشودن بال های خود به کاوش در این مفهوم بپردازد. به گفته خود کارگردان، قوی سیاه، که برگرفته از نمایش موزیکال “دریاچه قو” اثر چایکوفسکی است، برای رسیدن به موتیف همزاد یا doppelganger از داستان کوتاه “همزاد” (The Double) اثر داستایفسکی الهام گرفته است و این موتیف نقشی محوری در فیلم ایفا می کند.

در مستند «مسخ» به تمامی حواشی تولید این فیلم پرداخته شده است؛ از زمانبندی فشرده ۴۲ روزه آن گرفته تا ضبط بعضی از صحنه ها توسط فیلم بردار مستعد سینما، متیو لیباتیک، از جمله صحنه مربوط به نمای نقطه نظر زیر آب از نینا، با بازی ناتالی پورتمن، در وان حمام. اگر دوست دارید شیوه کار روزمره فیلمسازان حرفه ای را سر صحنه ببینید، یا می خواهید بر ادراک هنری وسینمایی آرونوفسکی اِشراف پیدا کنید (کیست که نخواهد؟)، این ویدئو منبع بسیار خوبی برای شماست.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *